Výkonnostní třídy olejů dle API

API (American Petroleum Institute) - Třídy API popisují americké požadavky a kritéria kvality pro motorové oleje. Specifikace motorových olejů se dělí na API S, API C a API F.

Písmeno „S“ (Service) znamená benzínové motory v osobních automobilech. Písmeno „C“ (Commercial) definuje požadavky vznětových motorů v užitkových a nákladních vozidlech. Koncem roku 2016 byla dodatečně zavedena norma API F pro užitková vozidla. Současná specifikace API CK-4 byla vyvinuta pro zpětnou kompatibilitu a pro oleje, jejichž hodnota HTHS je > 3,5 mPas. Oleje se specifikací API FA-4 se používají v modernějších motorech. Hodnota HTHS je mezi 2,9 a 3,2 mPas. Důraz je jednoznačně kladen na další snižování emisí.

Dieselové motory osobních automobilů nejsou klasifikovány prostřednictvím API, protože se v USA téměř nepoužívají. Písmena S a C jsou průběžně přidávána o další písmena nebo číslice, aby se normy aktualizovaly. V současné době jsou API SP a API CK-4 nejmodernější specifikace. Jsou zpětně kompatibilní s dřívějšími standardy.

Benzínové motory

Výkonnostní třída API Použití oleje Status
SP
SP RC
Představená v květnu 2020. Navržená tak, aby poskytovala ochranu před předčasným zapalováním směsi při nízkých otáčkách (LSPI), ale i ochranu proti opotřebení rozvodového řetězu, vylepšenou ochranu proti usazování na pístech a turbodmychadlech při vysokých teplotách, přísnější kontrolu kalů, laků a koroze. API SP s ochranou zdrojů odpovídá ILSAC GF-6A v kombinaci výkonu se zlepšenou úsporou paliva, ochranou systémů regulace emisí a ochranou motorů provozovaných na paliva obsahující ethanol až do E85. Současná
SN PLUS
SN PLUS RC
Zavedená v květnu 2018 jako doplněk k API SN a ILSAC GF-5 s cílem zajistit, aby motorové oleje řádně chránily před předčasným zapalováním směsi při nízkých otáčkách (LSPI), což je závažný problém poškození u maloobjemových výkonných motorů, s přímým vstřikováním benzínu (GDI) a u benzínových přeplňovaných motorů GDI (T-GDI). Současná
SN Zavedená v říjnu 2010 pro motory vyrobené po roce 2011 a starší. Vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněním. Klasifikace SN zaručuje vyšších ochranu turbodmychadla a motoru provozovaném na ethanol do E85. SN zárověň hovoří o vyšší kontrole emisí a nižší spotřebě paliva. Současná
SM Pro všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot. Současná
SL Pro všechny současné motory i starší motory. Kategorie zavedena roku 2001. Současná
SJ Pro motory z roku 1996 a mladší. Současná
SH Pro motory z roku 1996 a starší. Olej obsahuje aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva proti korozi. Zastaralá
SG Pro motory z roku 1989 - 1993. Olej obsahuje aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a aditiva proti korozi. Zastaralá
SF Pro motory z roku 1980 - 1989. Obsahuje aditiva pro zvýšení oxidační stability a aditiva proti opotřebení, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi. Zastaralá
SE Pro motory z roku 1971 - 1979. Obsahuje aditiva zabraňující oxidaci oleje, aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi. Zastaralá
SD Pro motory z roku 1968 - 1970. Obsahuje aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi. Zastaralá
SC Pro motory z roku 1964 - 1967. Obsahuje aditiva pro kontrolu tvorby usazenin za nízké i vysoké teploty, pro ochranu proti opotřebení a korozi. Zastaralá
SB Pro starší motory vyžadující minimální ochranu aditivy. Lze použít pouze je-li výslovně požadováno výrobcem. Zastaralá
SA Pro starší motory, bez nároku na výkon a ochranu. Lze použít pouze je-li výslovně požadováno výrobcem. Zastaralá

Dieslové motory kategorie "F"

Výkonnostní třída API Použití oleje Status
FA-4 Speciální motorové oleje pro vznětové motory modelové řady od roku 2017 s viskozitními třídami SAE xW-30 a pro používání motorové nafty s velmi nízkým obsahem síry pod 15 ppm (0,0015% hmotnosti). Oleje API FA-4 nejsou vzájemně zaměnitelné ani zpětně kompatibilní s API CK-4, CJ-4, CI-4, CI-4 PLUS a CH-4. Informace o tom, zda jsou oleje API FA-4 vhodné pro použití, naleznete v doporučení výrobce motoru. Tyto olejese nedoporučují pro použití s palivy s obsahem síry vyšším než 15 ppm. Současná

Dieslové motory kategorie "C"

Výkonnostní třída API Použití oleje Status
CK-4 Motorové oleje pro vznětové motory modelové řady od roku 2017, pro motorové nafty se standardním obsahem síry od 15 do 500 ppm. Oleje API CK-4 překračují výkonnostní kritéria API CJ-4, CI-4, CH-4 a mohou efektivně mazat motory vyžadující tyto kategorie API. Současná
CJ-4 Motorové oleje s velmi vysokou výkonovou rezervou pro vznětové motory vyráběné po roce 2006. API CJ-4 oleje překračují výkonnostní kritéria API CI-4, CH-4, CG-4, CF-4 a mohou efektivně mazat motory vyžadující tyto kategorie API. Současná
CI-4 Zavedena v září 2002. Pro vysokorychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem roku 2004 zavedených v roce 2002. CI-4 oleje mají speciální složení a trvanlivost pro užití v motorech s recirkulací výfukových zplodin (EGR). Jsou určeny pro použití v motorech, které používají palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4, CG-4 a CH-4 olejů. Současná
CH-4 Zavedena v roce 1998. Pro vysokorychlostní čtyřdobé motory, u kterých je vyžadováno splnění výfukových emisních norem z roku 1998. CH-4 oleje mají speciální složení pro užití palivem s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. Může být použit místo CD, CE, CF-4 a CG-4 olejů. Současná
CG-4 Zavedena v roce 1995. Pro vysoce zatížené, vysokorychlostní čtyřdobé motory uživající palivo s hmotnostním obsahem síry do 0.5%. CG-4 oleje jsou požadovány pro motory splňující emisní normy z roku 1994. Může být použit místo CD, CE a CF-4 olejů. Současná
CF-4 Zavedena v roce 1990. Pro vysokorychlostní, čtyřdobé, atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. Může být použit místo CE olejů. Současná
CF-2 Zavedena v roce 1994. Pro vysoce zatížené, dvoudobé motory. Může být použit místo CD-II olejů. Současná
CF Zavedena v roce 1994. Pro off-road motory s nepřímým vstřikováním a motory používající palivo s hmotnostním objemem síry nad 0.5%. Může být použit místo CD olejů. Současná
CE
Zavedeno v roce 1987. Pro vysokorychlostní, čtyřdobé, atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. Může být použit místo CC a CD olejů. Zastaralá
CD-II Zavedeno v roce 1987. Pro dvoudobé motory. Zastaralá
CD Zavedeno v roce 1955. Pro určité atmosféricky plněné motory a motory s turbodmychadlem. Zastaralá
CC Pro motory z roku 1961. Zastaralá
CB Pro středně zatížené motory z roku 1949 až 1960. Zastaralá
CA Pro lehce zatížené motory z roku 1940 - 1950. Zastaralá

Specifikace převodových olejů dle API

Výkonnostní třída API Použití oleje Status
GL1 Specifikace API GL1 označuje maziva určená pro manuální převody pracující za tak mírných podmínek, že lze uspokojivě používat ropu nebo rafinovaný ropný olej. Ke zlepšení vlastností těchto maziv mohou být přidány inhibitory oxidace a koroze, odpěňovače a přísady snižující bod tuhnutí. Nesmí se používat modifikátory tření a přísady pro extrémní tlaky. Současná
GL2 Specifikace API GL2 označuje maziva určená pro automobilové šnekové nápravy pracující za takových podmínek zatížení, teploty a kluzných rychlostí, že maziva vyhovující provozu API GL-1 nestačí. Zastaralá
GL3 Specifikace API GL3 označuje maziva určená pro manuální převody pracující za středně těžkých až těžkých podmínek a spirálové kuželové nápravy pracující při mírných až středních rychlostech a zatížení. Tyto provozní podmínky vyžadují mazivo, které překračuje kapacitu specifikace API GL-1, ale nedosahují takových požadavků, aby byla použita maziva specifikace API GL-4. Zastaralá
GL4 Specifikace API GL4 označuje maziva určená pro nápravy se spirálovými a kuželovými převody pracující při středních a vysokých rychlostech při středním až těžkém zatížení nebo hypoidní nápravy a převody pracující při nízkých rychlostech a mírném až středním zatížení. Oleje lze aplikovat i do vybraných manuálních převodovek a v případech spojení hnací nápravy a diferenciálního převodu, kde nevyhovují maziva specifikace API MT-1. Vždy se řiďte pokyny výrobce. Současná
GL5 Specifikace API GL5 označuje maziva určená pro převody, zejména hypoidní, v nápravách pracujících v různých kombinacích vysokorychlostního/rázového zatížení a nízkých otáček/vysokého točivého momentu. Současná
GL6 Specifikace API GL6 označuje maziva určená pro ozubená kola konstruovaná s velmi vysokým přesazením pastorku. Takové konstrukce obvykle vyžadují ochranu před poškozením převodů nad rámec ochrany převodových olejů API GL-5. Posun k jiným typů převodů minimalizuje komerční využití těchto maziv. Zastaralá
MT-1 Specifikace API MT-1 označuje maziva určená pro nesynchronizované manuální převodovky používané v autobusech a těžkých nákladních vozidlech. Maziva splňující požadavky specifikace API MT-1 poskytují ochranu proti kombinaci tepelné degradace, opotřebení součástí a poškození olejového těsnění, kterou neposkytují běžně používaná maziva splňující pouze požadavky API GL-1, 4, popř. 5. Současná

Specifikace olejů do 2- taktních motorů dle API

Výkonnostní třída API Použití oleje Status
TA Navrhovaná klasifikace pro dvoutaktní motorové oleje požadovaná pro extrémně malé motory, obvykle menší než 50 ccm. Zkoušky motoru pro tuto klasifikaci byly připravovány, když Koordinující Evropská rada (CEC) stáhla podporu pro tuto kategorii. Zastaralá
TB Navrhovaná klasifikace pro dvoutaktní motorové oleje požadované pro motory motorových skútrů a jiných vysoce zatížených malých motorů, typicky mezi 50 a 200 ccm. Zadavatel testu již tuto kategorii nevyžaduje a klasifikace byla opuštěna. Zastaralá
TC Navrženo pro různé vysoce výkonné motory, typicky mezi 200 a 500 ccm, jako jsou motory na motocyklech a sněžných skútrech a řetězové pily s vysokým poměrem paliva a oleje - ne pro přívěsné motory. Oleje pro dvoutaktní motory specifikace API TC, řeší problémy se slepováním kroužků, předzápalováním a odíráním válců. Současná
TD Tato klasifikace byla navržena pro vodou chlazené přívěsné motory a používala identický test motoru jako v kategorii TC-W asociace národních námořních výrobců (NMMA). API TD bylo nahrazeno a již není akceptováno NMMA, které nyní doporučuje oleje splňující požadavky TC-W3 pro vodou chlazené přívěsné motory. Zastaralá