Výkonnostní třídy olejů dle ACEA

ACEA (Association des Constructeurs Europeens de l'Automobile) - udává specifikace motorových olejů na základě nejpřísnějších evropských zkušebních postupů. Specifikace ACEA tak představují největšího společného jmenovatele požadavků evropských výrobců vozidel na motorové oleje. Tyto specifikace jsou rozděleny do tříd A, B a C. Třída E existuje výhradně pro nákladní vozidla, jsou doplněny čísly a tím dále rozlišeny.

Označení tříd
A - Popisuje požadavky na benzínové motory osobních automobilů.
B - Popisuje požadavky na dieselové motory osobních automobilů, dodávek a pick-upů.
C - Vozidla vybavená nejmodernějšími systémy následné úpravy výfukových plynů (jako jsou filtry pevných částic DPF). Tyto moderní systémy vyžadují speciální motorové oleje, aby se zabránilo jejich zanešení či poruše. Podle přípustného podílu popelotvorných látek sulfátového popela, fosforu a síry se vhodné oleje dělí na oleje LOW SAPS (Nízký obsah sazí) a MID SAPS (Střední obsah sazí). Klasifikují se podle specifikace ACEA C.
E - Popisuje požadavky na dieselové motory pro těžké nákladní automobily, autobusy, zemědělské a stavební stroje.

Motorové oleje pro osobní automobily jsou vždy specifikovány jako kombinace benzínových a naftových motorů (např. ACEA A3/B4). Číslo za písmenem popisuje rozdíl ve výkonu motorových olejů. V následující tabulce jsme shrnuli všechny specifikace ACEA, které jsou pro Vás stále platné.

Výkonnostní třída ACEA Použítí oleje HTHS (mPa*s)
A1/B1 Od roku 2016 zrušena. Stabilní a stálý olej, ​​prodloužené intervaly výměny oleje, benzínové a dieselové motory osobních vozů i lehkých dodávek, nízkoviskózní olej s nízkým třením a viskozitou při vysoké teplotě/vysoké smykové rychlosti 2,6 mPa*s pro xW/20 a 2,9 až 3,5 mPa.s pro všechny ostatní stupně viskozity. Tyto oleje nejsou vhodné pro použití v některých motorech. V případě pochybností si prostudujte uživatelskou příručku nebo příručku. 2,9 - 3,5
A2/B2 Standardní olej, normální intervaly výměny (již neplatné). ≥ 3,5
A3/B3 Olej pro benzínové a dieselové motory osobních vozů i lehkých dodávek, vysoká zátěž, menší ztráty odpařováním, vysoká čistota pístu a oxidační stabilita, platnost do roku 2023. ≥ 3,5
A3/B4 Splňuje požadavky pro dieselové motory s přímým vstřikováním. Vhodný pro aplikace popsané v A3/B3. ≥ 3,5
B4 Jako B3, je možno použít pro dieselové motory s přímým vstřikováním. ≥ 3,5
A4 Rezervováno pro oleje pro benzínové motory s přímým vstřikováním. -
A5/B5 Splňuje požadavky pro dieselové motory s přímým vstřikováním, prodloužené intervaly výměny, benzínové a dieselové motory osobních vozů i lehkých dodávek, olej s nízkou viskozitou a HTHS viskozitou. Tyto oleje nejsou vhodné pro použití v některých motorech. V případě pochybností si prostudujte uživatelskou příručku nebo příručku. 2,9 - 3,5
A7/B7 Vysoký podíl SAPS s ochranou před předčasným zapalováním směsi při nízkých otáčkách LSPI a ochranou proti opotřebení pro přeplňované benzínové motory, také ochranou kompresoru turbodmychadla (TCCD) pro moderní dieselové motory. -
C1 Nízký obsah SAPS, obsah sulfátového popela max. 0,5%, stabilní a stálý motorový olej, kompatibilní s katalizátory, prodložené intervaly výmeny, všechny typy vozidel vybaveny moderními systémy zpětné úpravy výfukových plynů, pro výkoné benzínové a naftové osobní vozy i lehké dodávky, které jsou navrženy tak, aby bylo možné používat oleje s nízkou viskozitou s minimální HTHS viskozitou 2,9 mPa*s, vyprší v roce 2023. ≥ 2,9
C2 Střední obsah SAPS, obsah sulfátového popela max. 0,8%, stabilní a stálý motorový olej, kompatibilní s katalizátory, prodložené intervaly výmeny, všechny typy vozidel vybaveny moderními systémy zpětné úpravy výfukových plynů, pro výkoné benzínové a naftové osobní vozy i lehké dodávky, které jsou navrženy tak, aby bylo možné používat oleje s nízkou viskozitou s minimální HTHS viskozitou 2,9 mPa*s. ≥ 2,9
C3 Střední obsah SAPS, obsah sulfátového popela max. 0,8%, stabilní a stálý motorový olej, kompatibilní s katalizátory, prodložené intervaly výmeny, všechny typy vozidel vybaveny moderními systémy zpětné úpravy výfukových plynů, pro výkoné benzínové a naftové osobní vozy i lehké dodávky, které jsou navrženy tak, aby bylo možné používat oleje s nízkou viskozitou s minimální HTHS viskozitou 3,5 mPa*s. ≥ 3,5
C4 Nízký obsah SAPS, obsah sulfátového popela max. 0,5%, stabilní a stálý motorový olej, kompatibilní s katalizátory, prodložené intervaly výmeny, všechny typy vozidel vybaveny moderními systémy zpětné úpravy výfukových plynů, pro výkoné benzínové a naftové osobní vozy i lehké dodávky, které jsou navrženy tak, aby bylo možné používat oleje s nízkou viskozitou s minimální HTHS viskozitou 3,5 mPa*s. ≥ 3,5
C5 Střední obsah SAPS, obsah sulfátového popela max. 0,8%, stabilní a stálý motorový olej s větším důrazem na úsporu paliva, kompatibilní s katalizátory, prodložené intervaly výmeny, všechny typy vozidel vybaveny moderními systémy zpětné úpravy výfukových plynů, pro výkoné benzínové a naftové osobní vozy i lehké dodávky, které jsou navrženy tak, aby bylo možné používat oleje s nízkou viskozitou s minimální HTHS viskozitou 2,6 mPa*s. ≥ 2.6 < 2.9
C6 Ochrana před předčasným zapalováním směsi při nízkých otáčkách LSPI, ochrana proti opotřebení u přeplňovaných benzínových motorů a také ochrana proti usazeninám v kompresoru naftového turbodmychadla (TCCD). Nízký obsah SAPS. Je kompatibilní s katalyzátory a systémy dodatečné úpravy výfukových plynů GPF/DPF. -
E1 Od 3/200 neplatné. ≥ 3,5
E2 Standardní olej, normální intervaly výměny. ≥ 3,5
E3 Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny. Již neplatná. ≥ 3,5
E4 Jako MB 228.5. Stabilní a stálý olej zajišťující čistotu pístů, ochranu proti opotřebení, snížené množsví sazí, vysokou stabilitu maziva. Doporučeno pro vznětové motory splňující emisní požadavky EURO I, II, III, IV a V a provozované v náročných podmínkách, prodloužené servisní intervaly oleje dle doporučení výrobce. Vhodný pro různé motory bez filtru pevných částic DPF a pro některé motory se systém EGR a některé motory se systémem redukce NOx SCR. ≥ 3,5
E5 Olej pro vysokou zátěž, možnost prodloužení intervalu výměny. ≥ 3,5
E6 Stabilní a stálý olej zajišťující čistotu pístů, ochranu proti opotřebení, snížené množsví sazí, vysokou stabilitu maziva. Doporučeno pro vznětové motory splňující emisní požadavky EURO I, II, III, IV, V a VI a provozované v náročných podmínkách, prodloužené servisní intervaly oleje dle doporučení výrobce. Vhodný pro různé motory s/bez filtru pevných částic DPF a pro většinu motorů se systémy EGR a SCR NOxv kombinaci s palivem s nízkým obsahem síry, obsah síranového popela ≤ 1%, vyprší v roce 2022. ≥ 3,5
E7 Stabilní a stálý olej zajišťující čistotu pístů a poskytující účinnou ochranu proti broušení stěn válců (bore-polishing). Dále poskytuje vynikající ochranu proti opotřebení, snížené množsví sazí, vysokou stabilitu maziva. Doporučeno pro vznětové motory splňující emisní požadavky EURO I, II, III, IV, a V a provozované v náročných podmínkách, prodloužené servisní intervaly oleje dle doporučení výrobce. Vhodný pro různé motory s/bez filtru pevných částic DPF a pro většinu motorů se systémy EGR a SCR NOx, obsah sulfátového popela ≤ 2%. ≥ 3,5
E8 Nahrazuje ACEA E6, UHPD (Ultra High Performance Diesel), nízký obsah SAPS, pro DPF.
E9 Stabilní a stálý olej se zvýšenými nároky na čistotu pístů a převenci broušení stěn válců (bore-polishing), vynikající ochrana proti opotřebení, snížené množsví sazí a emisí, vysoká stabilita maziva. Doporučeno pro vznětové motory splňující emisní požadavky EURO I, II, III, IV, V a VI  a provozované v náročných podmínkách, prodloužené servisní intervaly oleje dle doporučení výrobce. Vhodný pro různé motory s/bez filtru pevných částic DPF a pro většinu motorů se systémy EGR a SCR NOx v kombinaci s palivem s nízkým obsahem síry, obsah síranového popela ≤ 1%, vyprší v roce 2022. ≥ 3,5
E11 Nahrazuje ACEA E9, SHPD (Super High Performance Diesel), střední obsah SAPS, pro DPF. ≥ 3,5

HTHS viskozita

Vlastnost je shrnuta pod pojmem High-Temperature-High-Shear-Viscosity (HTHS). Jde o dynamickou viskozitu měřenou při vysoké teplotě (150 °C) a velkém smykovém spádu (106 s-1). HTHS viskozita má určitý vztah k síle (tloušťce) mazacího filmu. Čím je HTHS viskozita vyšší, tím olej tvoří silnější (tlustší, ne však ve smyslu pevnější) mazací film. V případě příliš nízké HTHS viskozity může dojít k přetržení olejového filmu mezi dvěma třecími plochami, ty pak nejsou dostatečně mazány. Moderní motory vyžadují oleje se sníženou HTHS viskozitou při vysokých teplotách. U těchto olejů se při vysokých teplotách snižuje viskozita, což snižuje ztráty třením v motoru. Palivo se využívá efektivněji, což znamená nižší spotřebu paliva a také nižší emise při stejném výkonu motoru.